Månadens föremål, april 2016
Lila saker och ett tv-program

I en museisamling finns ofta många allmogeföremål, alltså föremål från bondesamhället under 1800- och tidigt 1900-tal. Det brukar också finnas möbler från samma tidsepoks borgarhem. Men ibland dyker det upp oväntade saker. Saker som man kanske inte spontant förväntar sig i just en museisamling. En grällt lila midjeväska, en keps, och andra samlarföremål märkta Bingolotto är sådana föremål.

Den 19 oktober 1991 sändes Bingolotto för första gången i TV4. Leif ”Loket” Olsson var programledare, och ingen kunde förutse den enorma succé programmet skulle komma att bli. Egentligen startade sagan Bingolotto redan några år före dess, först bara som ett lotteri 1988, men programmet tog sitt första stapplande steg in i tv-mediet redan året därpå, i den lokala Göteborgskanalen Kållevisionen. Redan då var ”Loket” med, men som bisittare.

Många är de barn och ungdomar i idrottsföreningar som genom åren har sålt bingolotter, och många tittare har det blivit. Programmet har också genererat många klipp som blivit vad som numera kallas virala, det vill säga väldigt populära på internet och i sociala medier. Jag minns exempelvis damen som vägrade tro att det var ”Loket” som ringde upp, trots hans trägna försök att övertyga henne om att så faktiskt var fallet. Det klippet har blivit något av en klassiker.

Till programmet har en hel del reklamprodukter lanserats, som t-shirts, kepsar, samlarfigurer och midjeväskor. Midjeväskor är praktiska väskor, som under 1980- och 1990-talen var väldigt populära. Idag har väl, sanningen att säga, popularitetsnivån sjunkit något, och väskan blir istället ett bra exempel på vilken genomslagskraft tv-program och tävlingar kan ha. Och den som ser den lila färgen tror jag kan associera med just Bingolotto, även om själva texten täcks över.

Maud Lagerborg
museipedagog