Månadens föremål, december 2017:
Mini-Kråks

Ett Kråk i miniatyr

Anna Davida Amalia Wiman, ”Annie”, föddes 1884 och var det tredje barnet till Leopold och Nina Wiman. Annie utbildade sig till sjuksköterska på Sophiahemmet i Stockholm med specialitet på röntgen. Kanske var det via arbetsplatsen hon blev blixtförälskad i den stilige läkaren Fritz Nikolai Rönne. I november 1913 ringde kyrkklockorna för paret och kort därefter flyttade de till Persien. Där hade Fritz fått arbete som läkare vid svenska gendarmeriet (militär organisation).

Endast drygt 7 månader efter bröllopet avled dock Fritz i en infektionssjukdom. Annie torde ha tagit sin mans död hårt. När hon flyttade tillbaka till Sverige igen kom nästa tragedi – barndomshemmet Kråks säteri i Mölltorps socken hade sålts! I den traumatiska situationen beställde hon ett dockskåp som en kopia av sitt barndomshem och tillverkade själv en del inredning som terapi. Enligt berättelser är alla dockor skapade och namngivna efter Annies familjemedlemmar och tjänstefolket på säteriet.

På vilket sätt Kråk varit Annies barndomshem råder det dock tvivel kring. Hon föddes nämligen i Göteborg, och på säteriet Kråk bodde släkten Ehrenborg som ägde godset från sent 1700-tal fram till dess att Kråks säteri 1943 inlöstes av staten och sedan hamnade på Västergötlands museum i Skara. Så säteriet såldes alltså inte under tiden då Annie bodde i Persien.

Under en tid på 1880-talet bodde familjen Ehrenborg på Kråk under somrarna och i Stockholm på vintern. Då brukspatronen avled år 1887 flyttade hans maka och son till Borrebäck vid Hjo, bodde därefter på Lilla Rud i Mölltorp och flyttade åter till Kråk där makan avled 1912. Kanske var Annies familj på något sätt inblandad som inspektor på gården under familjens bortavaro, vilket gjorde att Annie fick växa upp på gården?

En annan möjlig tanke är att Annie kände familjen Ehrenborg på Kråk och i en fantasivärld satte in sig själv som dottern där. En av dockorna är namngiven ”Pappa majoren”. Kanske föreställer det egentligen kapten Casper Ehrenborg som ägde Kråk från 1892. Hans barn var i samma ålder som Annie och kunde på så vis vara hennes lekkamrater. Till detta kommer också att familjen Lake ägde Kråk under några år i slutet av 1600-talet. Annies mamma var född Lake. Kanske var det berättelserna om den tidigare släktgården tillsammans med verklighetens eventuella bekantskap med Ehrenborg som skapade Annies Kråk i miniatyr?

Säkert är i alla fall att vi idag i museets ägo har ett dockhus föreställande Kråk med över 200 inventarier, fungerande belysning och namngivna dockor. Dockhuset har med åren moderniserats med inventarier i en rolig och fin blandning som känns igen även från dagens verkliga hushåll.

Amanda Sörhammar
konservator