Månadens föremål, juli 2015
Hel och ren…

Den här månadens föremål är en bild, en cirka 100 år gammal glasplåt. Fotografiet är taget av Valdemar Walldén på Skaraborgs regemente, I 9 i Skövde. Den mera exakta platsen är tvättrummet på militärförläggningen.

De pigga och glada unga männen på bilden är tyvärr inte namngivna. Kanske någon minnesgod läsare känner igen någon av dem!? Med största säkerhet hade ingen av dem en aning om att fotografiet som togs skulle hamna både i tidningar och på webben hundra år senare. Hur skulle de kunnat ana det…!?

Orsaken till att just detta foto är valt som månadens föremål, är att det sticker ut. Det är en relativt ovanlig bild i bildsamlingen på Västergötlands museum. Man fotograferade inte nakna män i tvättartagen för hundra år sedan.  Hur bra motiven än kan tyckas vara. Det är knappast vi gör det nu för tiden heller för den delen. Utövande av den personliga hygienen får anses vara så privat att den oftast inte förevigas på fotografi. Om det inte är ett ”skurkstreck” av en kamrat i ungdomsåren vill säga!  Kanske är den här bilden ett resultat av just detta. Det lär vi aldrig få veta.

Bilden berättar hur det kunde se ut i en tvättavdelning på en militärförläggning för hundra år sedan. Bilden berättar också att det så här mitt under första världskriget lyckligvis fanns tid både för renlighet och för glädje. Alla de unga männen på bilden ser nästa oförskämt glada ut. Bilden dokumenterar en del av vardagen som sällan blir dokumenterad. I museets samlingar finns flera fotografier, troligen tagna vid samma tillfälle, där de glada unga männen är något mera påklädda. Dessa är tydligt arrangerade och inte alls så dokumentära till sin karaktär.

Om man granskar de drygt tvåhundra bilder, tagna av Valdemar Walldén, som finns på Västergötlands museum, ser vi att militärtemat återkommer. Troligen tillhör Valdemar den pluton som tvättar sig i tvättrummet på I 9 år 1916. Valdemar har bland annat tagit fotografi på mässen, där militärerna åt; också det en typ av fotografi som inte är så vanligt förekommande. I bildsamlingen hittar vi även bilder på fru, barn och vänner i arbete med jordbruket. Även dessa har en starkt dokumentär karaktär. Givetvis finns här även porträtt- och gruppbilder.  Valdemar Walldén var förmodligen ingen professionell fotograf, men en mycket duktig amatör. Hans fina bilder visar livet i fest och vardag från cirka 1916 fram till 1940-tal.

Ann-Katrin Wahss
antikvarie