Månadens föremål, oktober 2015
En danskväll i Skara för åttiofem år sedan

Det är september 1931. Runt omkring i Skara klistras affischer upp. Det ska bli dans i parken Botan. Skara idrottsförening står som avsändare och The Glad Boys kommer att spela. Alla festsugna kommer också att bjudas på brottningsmatcher och skämttävlingar. Förväntningarna stegras. Ja, det var nog förväntan i luften. En festkväll är alltid trevligt och jag tror att stadens ungdomar ville gå till Botan för att få sig en dans eller två. Kanske med pojken eller flickan som de hade kastat blickar på.

Rubrikerna på affischen sätter igång en del tankar. Vad var det för skämttävlingar som anordnades? Kanske var det ett vanligt återkommande arrangemang, så att dans- och festsugna visste vad det handlade om då när det begav sig. Idag, åttiofem år senare, har den kunskapen fallit i glömska.

Jag funderar också på vilka The Glad Boys var. Troligen var de ett gäng glada gossar. Spontant tänker jag att de kanske spelade jazz, med tanke på att de hade skaffat sig ett engelskklingande namn. Men de kan lika gärna ha spelat mera schlagerdans. Troligen var de populära bland Skaras danssugna ungdomar.

Och hur många kopplar ihop brottningsmatcher med dans idag. Kanske kan vi hitta en motsvarighet i wrestling, som ju mest är en underhållningsform. Jag ser framför mig att ungdomarna mellan danserna (eller kanske precis före) hejade på sina favoriter bland de spänstiga brottarna.

Affischer har under ganska lång tid använts för att göra reklam för olika saker. Affischering används ibland fortfarande, även om de uppklistrade reklambladen idag i tämligen hög grad har ersatts av evenemangsinbjudningar via Facebook.

Maud Lagerborg
museipedagog