Fönster-succé på museet

I onsdags, 30 maj, gick den rikstäckande ”Fönsterrenoveringens dag” av stapeln. Västergötlands museum var ett av många regionmuseer med spännande program denna dag. Ett 80-tal personer kom till kvällens föreläsningar och workshops.

Föreläsarna Ulf Larsson från Västarvet och Peter Jarbring från Byggnadsvård Göteborg slog hål på myten att det skulle vara olönsamt att renovera gamla träfönster. Tvärtom så är det i de flesta fall både mer klimatsmart och ekonomiskt lönsamt att spara sina träfönster än att sätta in moderna ”energifönster”. Med normalt underhåll kan gamla träfönster hålla i hundratals år, därtill är de vackra och betydelsefulla för hur vi upplever kulturmiljöerna.

Målarmästare Mija Palm visade hur man målar sina fönster och fönsterhantverkaren Fanny Allbäck visade hur skadade delar kan bytas ut. Svea byggnadstradition visade delar av sitt byggnadsvårdssortiment.

Förhoppningsvis får vi på Västergötlands museum anledning att upprepa fönsterkonceptet nästa år.

Publicerad 1 juni