God Jul & Gott Nytt År från Västergötlands museum

Adventsljusstakarna och stjärnorna lyser från fönstren och snart lämnar vi 2018. Åter igen har det varit ett händelserikt år på Västergötlands museum!

Med stor glädje har vi kunnat följa utvecklingen på Kata Gård, Ryttaregården och Varnhems klosterkyrka som, tillsammans med den vackra miljön har blivit ett resmål med över 82 000 besökare. Med Skara kommun och Skara pastorat som samarbetsparter har vi tagit stora steg vidare i utvecklingsprocessen av Varnhemsprojektet. Det eleganta taket över Kata Gård har blivit internationellt uppmärksammat i ett tiotal internationella arkitekturbloggar. Det var nominerat till Building of the Year på Arch Daily och har kommit till final till World Architecture Festival i kategorin Display – Completed buildings.

Även om vi varit mest synliga för publiken genom Varnhemsprojektet, utställningar, arrangemang och program så har det hänt mycket mer under 2018. Vi rekryterade nya medarbetare till arkivet och till föremålssamlingen, för att museets makalösa samlingar av arkeologiska och kulturhistoriska föremål, fotografier, dokument och böcker behöver omhändertas på bästa sättet. Även i den byggnadsantikvariska enheten och i receptionen återfinns nya medarbetare som hjälper till att bevara Västergötlands kulturmiljöer och som möjliggör för oss att ha en fortsatt bra kommunikation med publiken.

Med Sista skiftet, om Electrolux i Mariestad, och I vår tid, om platser på Kuba och på hemmaplan ur samtidsarkeologiskt perspektiv, producerade vi två stora utställningar som engagerade publiken i aktuella frågor om globaliseringens pris för landsbygden, om kriser och permanenta förändringarna i landskapet. Fotografen Lena Öritsland bidrog med bilder om Göteborgs hamn från industri- till bostadsområde. Under hösten och nu i jultid visar vi vår utställning Gutenberg och det tryckta ordet. Det är en underbar resa genom ett kosmos av fantastiska böcker och inkunabler som utlånades från Skara stifts- och landsbibliotek och från privata samlingar.

I Fornbyn och på Kråks herrgård genomförde vi stora arrangemang som Tidsresan, 1700-talsveckan och KråkJul. Även Mor i Händenestugan och Skara Gilles 70-årsjublierande kafferep med 300 sittande gäster och 2000 kakor på Kråk visade sig vara besöksmagneter.

De kvällsöppna onsdagarna, då vi arrangerar olika program med en stor bredd i utbudet, utvecklades också till en publikmagnet. Filmvisningar, föreläsningar och musik har blivit självklara inslag och vi är mycket glada över Humanistiska förbundets beslut att flytta sina föreläsningar till museet.

Nu står julen inför dörren och verksamhetsåret går mot sitt slut. Det är en tid för återhämtning, reflektion och några dagars ledighet. Stor tack till alla medarbetare på Västergötlands museum, till alla samarbetsparter och till alla som har stött oss!

Luitgard Löw
museichef