Kaffehistoria på Kråk

Hur kommer det sig att vi svenskar älskar vårt kaffe så mycket? Och när började det hela? På Kråks herrgård lyfter Västergötlands museum fram en liten kaffehistoria med fokus på det svenska 1700-talet med dess kaffeförbud, surrogatrecept och en del koppar, fat, kaffebrännare, kannor och pannor ur museet samling. Utställningen som har formen av installationer i herrgårdens bostadsmiljöer öppnas samtidigt som Skara Gille ordnar sitt stora kaffekalas med 70 sorters kakor lördagen den 25 augusti kl. 15.

Det stora kakkalaset är en del av Skara Gilles 70-årsjubileum och gästas av Birgitta Rasmusson från ICA:s provkök och TV-programmet ”Hela Sverige bakar”. Hon kommer att bedöma de kakor som allmänheten uppmanas att ta med sig till kalaset på lördag!

Publicerad 20 augusti