Sommar på museet!

Sommaren står i full blom och museet står öppet för dig som besökare! Tisdagar till söndagar är du välkommen att besöka oss och njuta av våra fasta utställningar Skara i medeltid, Mellan is och eld med de världsunika bronssköldarna och Agnes de Frumerie eller våra tillfälliga utställningar Kortet kom fram, Bland Furarötter och Vikaskogar och Det handlar om BRONS. Köp en glass och bege dig ut på strövtåg i Fornbyn, vår by som visar det gamla bondesamhället! Här finns både den gamla handelsboden, ladugårdar från olika tider, brygghus och flera små stugor och bodar.

Förutom att visa vår historia och nutid i olika utställningar, ger museet dig kunskap genom en mängd aktiviteter. I sommar kan du uppleva så skilda ämnen som veteranfordon, raggarkultur, biodling, hundutställning och folkmusik i Fornbyn och på vårt museijordbruk Heljesgården se hur du på rätt sätt hanterar en lie, samt hur höet slogs och hässjasdes förr i tiden.

Sommaren med Västergötlands museum bjuder på både nöje och kunskap!

Publicerad 25 juni