Välkommen Robin – vår nya byggnadsantikvarie

Västergötlands museum har i dagarna äntligen fått en ny byggnadsantikvarie på plats. Robin Gullbrandsson började hos oss 15 februari och vi hälsar honom varmt välkommen till vår verksamhet!

Robin har fram till sin nya anställning i Skara arbetat med motsvarande område på Jönköpings läns museum. Han har mest arbetat som antikvarie med olika byggnadsvårdsuppdrag, mestadels kyrkor, men även gett ut böcker, gjort film, fotograferat, hållit många föredrag och vandringar och skapat utställningar.

Robin är född och uppvuxen på Kålland och han fick tidigt ett intresse för historia, arkeologi och gamla byggnader. Med tiden kom han att rota mycket i arkiven på just Västergötlands museum. Efter gymnasieåren läste han arkeologi på Göteborgs universitet och började 2004 arbeta i Skara stifts kyrkoinventering, vilket blev inkörsporten till en bana som byggnadsantikvarie.

Robin går från ett museum till ett annat, men han föredrar den värld som museerna kan erbjuda hans område, byggnadsvård.

– Att arbeta inom ett länsmuseum har varit stimulerande och sällan enahanda. Varje byggnad, varje projekt är på sitt sätt unikt. Det har funnits utrymme för kreativitet på ett annat sätt än inom rena myndigheter. Det har betytt möten med många olika människor och platser.

Robin har ett lite annorlunda specialintresse. Han vurmar för medeltidskyrkor och då särskilt deras takkonstruktioner. Ruiner, orglar och stormaktstidens gravkonst har han arbetat mycket med. Han är även en inbiten fotograf och fotograferar helst analogt svart-vitt foto. Greve Draculas hemvist Transsylvanien ligger Robin varmt om hjärtat och han älskar språk av alla de slag. Än så länge talar han flytande – förutom svenska då naturligtvis – engelska, tyska, franska och spanska. Även ryska och i viss mån ungerska är språk som han behärskar.

Robin tycker att hans anställning på Västergötlands museum i Skara är lite som att komma hem eftersom han sedan fem år bor på landsbygden utanför Falköping.

– Det ska bli en rolig utmaning att vara med och utveckla den byggnadsantikvariska verksamheten på Västergötlands museum och knyta nya kontakter runt om i gamla Skaraborg. Jag hoppas att det även kan bli många möjligheter till att vara delaktig i museets publika verksamhet, i arrangemang och utställningar. Kopplingen mellan museets konsultverksamhet och publika verksamhet är viktig. Jag hoppas att det blir många spännande projekt framöver såväl inom som utom museet.

Publicerad 16 februari