Lucka 4

dot
När Skaraborg gick till sjöss
År 1914, under ångfartygens guldålder, sjösattes ångfartyget Skaraborg från Oskarshamnsvarvet.

Ångbåten hade gjort entré i Sverige nästan 100 år tidigare då engelskfödde Samuel Owen sjösatte sin skovelhjulångare Vattentrollet, som kom att utgöra startskottet för hela ångbåtseran.

Skovelhjulångarna revolutionerande trafiken till sjöss, men det var inte förrän propellern introducerades som ångbåtstrafiken blev global på riktigt. Vid tiden för byggandet av S/S Skaraborg hade skovelhjulångarna redan blivit ovanliga. Skaraborg var däremot modernt utrustad med propeller och en 3-cylindrig ångmaskin på 750 hästkrafter. I jämförelse med andra samtida skepp som S/S Drottningholm eller bjässen Titanic så var S/S Skaraborg ett modest fartyg. Med sina dryga 70 meter trafikerade fartyget hamnar i hela Nordeuropa.

Under S/S Skaraborgs tid till havs blommade ångtrafiken på världshaven. Året efter Skaraborgs sjösättning startade Svenska Amerika Linien upp sin verksamhet med oceanångarna S/S Stockholm, S/S Drottningholm och S/S Kungsholm som skeppade både kungligheter och filmstjärnor över Atlanten. Många andra länder hade egna Amerika-linjer.

År 1960 byggdes det sista ångfartyget i Skandinavien och under 70-talet går ångbåtseran ur tiden. S/S Skaraborg byter både namn och ägare under sina sista år i tjänst och slutar sitt liv i Grekland där fartyget skrotades 1972.

Även om ångbåtstrafiken gått ur tiden så lever många av ångbåtarna kvar och 2018 firades 200-årsjubileet av sjösättningen av Samuel Owens Vattentrollet med en ångbåtsparad utanför Riddarholmen i Stockholm.