Domprostladan tömdes på unika stenar

Domprostladan mellan Fornbyn och Domprostegården har i decennier huserat ihopsamlade medeltida byggnadsstenar. De flesta kommer ifrån den stora renoveringen av domkyrkan som skedde åren runt 1950. Skara kommun är ägare till bygganden och har tagit beslut om att den ska rivas och därför måste innehållet flyttas. De flesta av stenarna ägs av Skara pastorat, men en del tillhör Västergötlands museum.

Stenmaterialet är av utsökt kvalitet och av stort intresse för forskare av olika slag, men de är svårhanterliga och därför inte heller så kända eller tillgängliga för en bredare publik. Under en småkall vecka i slutet av september har folk från pastoratet och museet gemensamt delat upp stenmaterialet sinsemellan och utrymt Domprostladan.

På museet drömmer vi om att en gång åter kunna samla ihop de bästa objekten till ett så kallat lapidarium, där vi på ett bra sätt kan visa och förklara dessa fantastiska arkitektoniska pärlor.

Publicerad 27 september