En sprudlande vernissage

Torbjörn Nolkrantz bjöd fest med färgrika målningar och underfundiga grafiska blad, på Västergötlands museum lördagen den 10 oktober 2015.

Över 300 personer fyllde museet under några timmar. Vernissagen smyckades ytterligare med tal av museets chef Hanna Eklöf, författaren Bo Borg och Torbjörn Nolkrantz själv. Lasse och Biggan Dahlberg, välkända musiker från Kinnekulle, som nyss givit ut en ny CD med Barbro Lindgren-tonsättningar, spelade sex korta och lekfulla stycken, väl matchande målningarna i utställningen.

I och med utställningen på museet har en bok Torbjörn Nolkrantz konstnärliga verksamhet, sponsrad av bl.a. Sparbanksstiftelsen Skaraborg, givits ut. I boken får läsaren möta tecknaren, målaren, grafikern, objektmakaren, sagoboksförfattaren och konstnären Torbjörn Nolkrantz. Boken hade rykande åtgång och Torbjörn signerade så att pennan glödde. Boken är en mycket vacker utgåva från museets förlag och den finns att köpa i museets butik under hela utställningsperioden.

Publicerad 12 oktober