Festlig invigning av kiosken i Fornbyn

Stenhammars kiosk i Lidköping som lades ner för ett antal år sedan flyttades förra året till Fornbyn och den 4 juni 2022 var det dags för invigningsfest. Dagen bestod av tal, bandklippning, glass, korv, storbandsmusik och en guidad tur under temat ”Folkparksliv och dansmusik”.

Mycket folk hade samlats runt kiosken när Västergötlands museums två byggnadsantikvarier Lina Nyvaller och Robin Gullbrandsson hälsade välkomna och berättade om hur det gick till när Fornbyn fick överta den kiosk som stått utmed Läckövägen i Lidköping sedan 1960-talet. En av kioskens tidiga ägare, Anita Bergquist, fanns på plats dagen till ära och hon fick sköta bandklippningen och högtidligt inviga kiosken.

– Det är fantastiskt roligt. Om inte det här hade skett så hade det varit en brädhög. Jag känner att de verkligen har gjort ett bra jobb. Vi har haft kontakt ganska länge, så jag har varit här med historier och tidningsurklipp, säger Anita Bergquist till Skaraborgs Läns Tidning.

Anita hade med sig en gåva till museet som nybliven kioskägare. Det var resolutionen från 1961, det år då kiosken byggdes, där Länsstyrelsen hade skrivit ut vilka varor som fick säljas.

– Jag tänkte att det blir ett bra tillfälle när de nyinviger här, för det är rätt roligt det som står i den, säger Anita som berättade att hon såg flera som jobbat i kiosken bland besökarna.

Sen ringlade sig kön lång i flera timmar och glass av ett Mariestadskt märke, korv i bröd, läsk och godisbitar såldes av en kvick Anette Stillner, för dagen iklädd tidstypiska kläder.

När kön mattats av något bjöd byggnadsantikvarie Lina in till dansbanan i Fornbyn och en stunds storbandsmusik med sång framförd av henne själv. Och efter minikonserten var det även Lina som höll i den guidade föreläsnings-turen där hon berättade om tiden då folkparkerna och dansen var en självklarhet i många människors liv.

Nu står då kiosken i Fornbyn och vi hoppas på många ringlande köer framöver!

Ta gärna del av kioskinvigningen i filmad form, nedan!

Publicerad 8 juni