Film: Fröslundasköldarna – Ny forskning om ett världskänt fynd från bronsålderns Västergötland

Arkeolog Annelie Nitenberg på en åker på Kålland

I den här filmen möter vi Annelie Nitenberg, arkeolog vid Västergötlands museum, i Fröslunda på Kålland. Här pågår nya fältstudier på platsen där Fröslundasköldarna hittades på 1980-talet. Vi intervjuar även Bert Ivarson som först upptäckte de sensationella bronssköldarna när han arbetade på åkern.

Arbetet ingår i ett forskningsprojekt i samarbete med Göteborgs universitet och Västsvensk arkeologi. Projektet har kunnat genomföras med stöd av Lennart J Hägglunds stiftelse, Stiftelsen Längmanska kulturfonden och Gunvor och Josef Anérs stiftelse.

Filmen finns på Västergötlands museums YouTube-kanal och kan ses på plattformen eller i den inbäddade spelaren nedan.

Publicerad 22 november