God Jul & Gott Nytt År från Västergötlands museum

Vilket år vi har haft! Museerna, som kanske ibland uppfattats som dammiga, har i år varit en brännhet diskussionsfråga i den offentliga debatten. Det började redan på våren under museernas Vårmöte då temat var ”Mod och Makt”. Budskapet var att modiga museer behövs i en tid då frågan om kulturarvet och vilka historier vi berättar riskerar att politiseras och begränsas av ideologiska skäl. Vår kulturminister placerade ordet Kulturarv i centrum som en av de viktigaste frågorna just nu. Härligt!

Har då vi på Västergötlands museum i vår verksamhet varit modiga och vågat berätta med bredd, kunnighet och en angelägenhetsgrad som gör många både berörda och delaktiga? Har vi låtit en mångfald av röster få höras i vår verksamhet?

Året inleddes med utställningen ”Hembygd” där unga människor i hela Sverige berättade var de känner sig hemma och rotade. Vid tiden för tranornas ankomst lät vi de besjälade fågelskådarna komma till tals i utställningen ”Birds for nerds”. Vi lyfte fram den Internationella Kvinnodagen i både en utställning och program och utställningen ”Berättelser om flykt” handlade precis om vårt uppdrag – att med historien ge perspektiv till de dagsaktuella händelserna. Sommarens stora utställning av Erik Johansson från Götene, ”Imagine” blev en stor publiksuccé. I Fornbyn lockade en nostalgikväll och en loppis storpublik. Höstens stora utställning ”Pixlar” gör besökaren till en deltagande aktör i utställningens interiörer från 70- till 00-tal.

Under året påbörjades bygget av det stora taket över kyrkoruinen i Varnhem och arbetet med att skapa en utställning som berättar om livet och makten i den internationella knutpunkt, som Varnhem var under tidigt 1000-tal, har nu påbörjats. Bakom kulisserna har vi arbetat med att bygga upp sökbara och välordnade arkiv och databaser för att öka allas möjlighet att ta del av våra föremål, vårt kulturarv.

Under året kom en stor grupp nyanlända till Skara. Med stöd av Skara kommun och Svenska kyrkan startade vi ett kulturarvsprojekt för kvinnor boende på Stora Ekeberg. En gång per vecka, ibland två, besökte de museet, skapade tillsammans, fikade och tittade på våra utställningar. Och nu, för bara någon vecka sedan, ”damp” musikskolans föreställning ”Kajsa kavat” ner i vår julklappsutställning och både föreställningen och utställningen besöktes museet av Skaras alla förskoleklasser.

Resultat? Vi har både berört och nått många. Museets besöksantal ligger just nu på ca 110 000! Förra året hade museet 87 000 besök. Vi kan vara nöjda. Vi har belyst viktiga samhällsfrågor och gjort skillnad för människor på riktigt. Nästa år ska vi bli ännu modigare, förstås. Men först lite julefrid och vila.

God Jul och Gott Nytt År, från oss alla på Västergötlands museum och varmt välkomna 2017!

Hanna Eklöf
museichef