Invigda: Kata Gård och ny utställning om Kata

• Besökarna fick parkera på grönområdet bredvid parkeringsplatsen.
  • En ny skylt över klosterområdet hade satts upp någon dag innan invigningen.
  • På väg upp till Kata Gård passerades beridna vikingar.
  • Regnet strilade på invigningsdagen och de flesta var försedda med ett paraply.
  • Rosers i Skara stod för klämmor med tidstypiska råvaror.
  • Kön med förhadsinbjudna ringlade sig lång på invigningsdagen.
  • Skaras besöksnäringsstrateg Marie Wennerholm introducerade utanför Kata Gård.
  • Maria Vretemark berättade för de förhandsinbjudna besökarna om hur Kata Gård växt fram.
  • Kata ligger i sin stenkista under glasgolvet.
  • Träkyrkan från platsen.
  • Stenkyrkan från platsen.
  • Maria Nordström, Skara kommun, hälsade alla besökare välkomna till Kata Gård och introducerade de olika invigningstalen.
  • Maria Vretemark, Västergötlands museum, projektledare.
  • Arkitekt Magnus Silfverhielm, AIX Arkitekter, har skapat den fantastiska byggnaden.
  • Domprost Carl Sjögren, Skara pastorat, målade upp en bild av ha Kata som bordsgranne vid en middag.
  • Vikarierande landshövding tillika länsöverdirektör Lisbeth Schultze, förrättade invigningen och klippte bandet.
  • Bandet är klippt...
  • ...och besökarna strömmade in.
  • Kata Gård är invigd och redo att ta emot besökarskaror hela sommaren.
  • På Västergötlands museum i Skara fortsatte festligheterna kring Kata.
  • Även på Västergötlands museum klippte vikarierande landshövding Lisbeth Schultze det blågula bandet.
  • Besökarantalet var stort även på museet.
  • Ida Höög spelade framförde tidstypisk musik på flöjt.
  • Katas tidstypiska kläder är skapade av Mari Wickerts och modellmakare Calle Gunnarsson som återkapat kyrkorna som legat på platsen för Kata Gård.
  • Kata-tårta till besökarna.
  • Många var det som njöt av Katas återskapade person i utställningen.
  • Roland Andersson, ordförande för Stiftelsen Västergötlands museum lät sig väl smaka av princesstårtorna då kata-tårtan tagit slut.
  • Kataknäcket hade premiär vid invigningen.
  • En trolig skiss över hur Kata Gård kunde ha sett ut.
  • Kata-korset har blivit en ljusstake som finns till försäljning på Västergötlands museum.

Film från invigningen av Kata Gård:

Publicerad 7 maj