Kronprinsessan besökte Kata Gård

• Kronprinsessan Victoria och prins Daniel besökte Kata Gård i september.

Lördag 9 september besökte kronprinsessan Victoria och prins Daniel Kata Gård för att sedan fortsätta längs pilgrimsleden mellan Varnhem och Hornborgasjön. Vid Kata Gård tog museets chef Luitgard Löw emot.

Inne på Kata Gård visade Maria Vretemark och berättade om det som till stora delar skriver om den svenska historien. Rundvandringen avslutades med att gåvor överlämnades till Victoria och Daniel från Västergötlands museum och Skara kommun.

Dagen till ära pryddes Kronprinsessan av det Kata-smycke som hon fick i gåva av Västra Götalandsregionen på sin 40-årsdag. Passande vid just detta besök!

Utanför överbyggnaden väntade en stor folksamling och ett stort pressuppbåd. Men det var den väntande Mullegrupp, som Kronprinsessan speciellt bett Friluftsfrämjandet om att få träffa, som tog Kronprinsessparets uppmärksamhet. Victoria pratade en stund med de små och slog sedan deras följe bort på pilgrimsleden.

– Att får börja här, vid Kata Gård och resterna av Sveriges kanske äldsta stenkyrka, är förstås speciellt, sa kronprinsessan till NLT, innan hon vandrade vidare utmed leden, från Varnhem till Naturum Hornborgasjön.

Publicerad 9 september