Minneskonsert i Fornbyn för spelmannen Sven-Ingvar Heij

I början av sommaren, den 3 juni 2021, skulle spelmannen Sven-Ingvar Heij fyllt 100 år. Detta uppmärksammades med en minneskonsert samma dag i Missionshuset i Fornbyn, Skara. Pandemin tvingade tyvärr spelmännen att spela för en i stort sett tom lokal. Istället filmades konserten och nu kan du ta del av den i digital form!

Sven Ingvar var tidigt en förespråkare för kurser i folkmusik för ungdomar i Västergötland. Det blev på så sätt generationer av ungdomar som genom åren kom i kontakt med Sven-Ingvar och hans musik.

Med anledning av 100-årsjubileet ville spelmännen Billy Lätt, Jenny Gustafsson, Mikael Pettersson, Pers Nils Toft, Rebecka Westin och Hans Kennemark tillsammans med ordföranden i Västergötlands Spelmansförbund, Per Oldberg lyfta fram låtar och berättelser från de många mötena med Sven Ingvar.

– Sven-Ingvar har betytt mycket för flera generationer spelmän i Västergötland. Han var en traditionsbärare med en stor repertoar som han gärna delade med sig av, säger Jenny Gustavsson som är en av de spelmän som medverkade i konserten i Fornbyn.

– Eftersom Sven-Ingvar spelade och sjöng tillsammans med så många genom alla år har han bidragit till att både bevara och sprida ett viktigt kulturarv. Något vi som är aktiva idag är väldigt tacksamma för.

Varsågod att njuta av konserten som nu finns bevarad för framtiden!

Publicerad 4 oktober