Nu öppnar museet!

Efter fyra stängda månader öppnar nu Västergötlands museum i Skara. Den första dagen för spontana ströbesök blir den 4 augusti.
– Varmt välkomna till museet, vi har längtat efter er, säger museichef Luitgard Löw.

Museets huvudbyggnad stängdes den 31 mars, som en del i det förebyggande arbetet för att hindra spridningen av coronaviruset, men friluftsmuseet Fornbyn och Kata Gård har hållits öppna som vanligt under hela perioden.

Under de stängda månaderna har museipersonalen bland annat arbetat med digital förmedling av föremål, arkivhandlingar, fotografier och berättelser, utställningsproduktion samt genomfört arkeologiska- och byggnadsantikvariska uppdrag. Nu kan den publika verksamheten återgå till en mer vanlig tillvaro igen.

– Vi ska fortsätta med det digitala arbetet, säger Luitgard Löw, eftersom det är en viktig del av vår verksamhet och då vi fått mycket positiv respons från våra följare, men det är viktigt att våra besökare får se föremålen i verkligheten och på nära håll också.

När museets dörrar nu slås upp kan besökaren ta del av basutställningarna om forntid- och medeltid, den föremålsfyllda utställningen ”Själabärarna”, konstutställningen om Agnes de Frumerie och de tillfälliga utställningarna ”Nytta & Nöje – återskapat 1700-tal” och”Knäpp, knäpp, knäpp”,en fotoutställning med bilder av bygdefotografen Anders Karlsson.

– Utställningen med Anders Karlssons bilder har vi arbetat med under de stängda månaderna, så när vi öppnar den 4 augusti är det också utställningens första dag, berättar Göran Elisson som ansvarar för museets publika verksamhet och utställningar.

– Utställningen om 1700-talet var en av årets stora satsningar. Den invigdes den 14 mars och bara två veckor senare stängdes museet, fortsätter han.

– Vi vet att många har väntat på att den ska öppnas igen. Därför har vi förlängt utställningsperioden både för den och Anders Karlsson så att de står kvar till våren 2021.

Coronapandemin är ju dock inte över och museet följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. När museet öppnar den 4 augusti kommer öppettiderna för huvudbyggnaden att vara något begränsade och under augusti månad gäller kl. 12-16 alla dagar utom måndagar.

– När man besöker oss här i Skara, på Kata Gård eller går in i Fornbyn gäller det, som på alla andra platser, att visa hänsyn och hålla avstånd. Om man känner sig sjuk ska man förstås stanna hemma, säger Luitgard Löw.

Publicerad 27 juli