Populärt hotellbyggande på museet

Hur många hyresgäster får plats? Och hur märker jag att någon har flyttat in i mitt insektshotell?

Det var en frågvis publik som samlats till årets första sommarlovsaktivitet i Skara lördag 15 juni. Med stort intresse tog alla del av Bengt Weidows fantastiska kunskaper om insekter och hans berättande om insektshotell – en bisak. För det är ofta bin som söker sig till dessa byggnader. Och bin, bland andra, behöver människans hjälp. Just insektshotellen lockar nyttiga pollinerare som fjärilar, bin, humlor och nyckelpigor till trädgården, och är en fantastisk boplats för många värdefulla insekter.

Ett trettiotal personer började sedan snickra för fullt i verkstaden på Västergötlands museum. Den här soliga dagen fungerade det dessutom alldeles utmärkt att skapa insektshotell utomhus. De små trähusen, som designats av Tomas Ernås, Skara Biodlareförening, fylldes sedan med bland annat vass, tegelskärvor, ull och kottar.

Husen är inte bara viktiga för naturen, de är också fina att se på!

Under dagen ingick också ett besök på Veterinärmuseet. Här berättade Marte Rodal om hur det kom sig att vilda bin blev tambin en gång i tiden.

Aktiviteten arrangerades av Västergötlands museum och Medborgarskolan.

Publicerad 24 juni