Röster från trakten kommer att höras i Fornbyn

Riggning av inspelningsutrustning i bibliotek

Inspelningsstudion i bilden kallas ”kojan”. Inredningen gör att ljudet blir klart och utan eko.

Tidigare i vår introducerade vi Västergötlands museums nya digitala projekt i Fornbyn. Projektet finansieras av EU:s landsbygdsfond Leader och drivs av museets digitala utvecklare här på plats, Niclas.

Projektet har rullat på under våren och flera färgstarka figurer har tagits fram, inspirerade av material ur arkiven, som nu levandegöras i den digitala upplevelsen. Axel, som också introducerades tidigare i vår på vår webbplats, har tagit fram en ofantlig mängd material om husen i Fornbyn och liven som levts i dem som publiken kommer att få ta del av.

Ännu är järnet dock varmt. Från lokala trakter får projektet hjälp att spela in röster till karaktärerna i produktionen. Vi pratar med Vera som studerar vid Skara skolscen som spelar in rösten till berättelsens guide, Kattis.

– Jag heter Vera Dahl och kommer från Saleby utanför Lidköping. Pluggar nu på Skara skolscen. Det är en jätterolig utbildning på tre terminer där vi jobbar med teater, rörelse och sång. Vi håller inte på med mycket inspelning dock så det var roligt att få vara med i Fornbyprojektet.

Kattis är en kattuggla och kommer att hjälpa besökarna att hitta i berättelsen i Fornbyn. Med Veras hjälp kommer hon också till liv och pratar.

– Kattis är snäll och hjälpsam. Hon är också nyfiken och är inte rädd för att lägga sig i saker och ting. Kattis är så mycket saker!

Flera skådisar brukar berätta att det är svårt med röstskådespel. Vi frågade Vera vad hon tyckte var svårast med inspelningen:

– Att man inte har någon annan att spela mot. Man behöver visualisera: ”var är jag, vem pratar jag med och vad har jag för relation till den personen?” Annars står en bara där själv framför en mikrofon!

Logga LeaderEU logotyp för jordbruksfonden

Publicerad 26 maj