Slåtter och hässjning i Fornbyn

Västergötlands museums nya antikvarie Andreas Lindblad har på ett traditionellt sätt tagit hand om det växande gräset i Fornbyn. Häromdagen slog museets vaktmästare Bengt Ruud gräset utanför Härjevadskyrkan och Andreas har sedan hässjat det för att torka i solen och bli hö.

För att kunna fodra djuren även vintertid har man alltid varit tvungen att ta hand om gräset och förvara det som hö till de dagar då snön låg djup. Förr var det vanligt att man torkade höet i ”krakar”. En krake är en ensam stör som man trär höet över så att det blir som stackar. Det var också vanligt att man hässjade höet. Hässjorna gjordes på olika sätt beroende på var i landet man bodde. I vissa delar av landet hängde man upp höet i hässjan på kraftiga snören eller ståltråd. I andra delar, där det var gott om skog, var det vanligare med träslanor istället för tråd. Tråden är generellt också en mer modern metod.

Det torkade höet förstördes om det fick ligga kvar på hässjan när höstvätan kom. Då gällde det att flytta det inomhus. I det gamla bondesamhället förvarades höet i lador nära ängen. Detta främst därför att transporterna gick lättare med kälke på snön.

Andreas tycker att det är roligt att göra något konkret i Fornbyn under sommaren, som kan glädja besökarna.

– Jag vill försöka ställa om en annars ganska tråkig gräsmatta till äng och öka den biologiska mångfalden på sikt. Det är kul att man kan bygga upp en rumslighet, om än tillfällig, med hässjorna. Organiska gröna väggar som står några månader.

Hässjorna är en del av det äldre kulturlandskapet och det är något som många kanske aldrig sett tidigare, eller glömt att de en gång funnits. Ett pedagogiskt grepp som visar att människan inte alltid har använt sig av plast, något som vi använder till nästan allt idag. Till och med landskapsbilden är fylld av plast på grund av hanteringen av hö och de vita balarna med ensilage.

– Jag ska också se över humlen i Fornbyn inom kort, berättar Andreas. Det är ju lite sent nu i början av juli, men än finns det tid för den att klättra upp på störar och förhoppningsvis ge kottar!

Publicerad 7 juli