fbpx

”Av inre nödvändighet och med största lätthet”
– en utställning om Agnes de Frumeries liv och konst

Tillfällig utställning

13 maj 2023 – sensommaren 2024

Årets stora utställning på Västergötlands museum blir en förlängning och utökning av en basutställning. Vi visar mer än vi vanligtvis har möjlighet att göra, av Agnes de Frumeries liv och konst.

År 1930 erbjöds Västergötlands museum en donation bestående av Agnes de Frumeries hela konstnärliga kvarlåtenskap. Detta innebär att museet förvaltar, inte bara konstverk i form av skulpturer, teckningar, målningar, möbler och glasföremål, utan också en omfattande brevsamling, manuskript till dramer författade av Agnes själv, fotografier, självbiografiska texter och artiklar i diverse ämnen.

Den senaste stora utställningen om Agnes invigdes 1997 och sedan dess har endast ett axplock ur hennes kvarlåtenskap ställts ut på museet. Det är alltså hög tid att ge nytt liv åt arvet efter Agnes och utställningen ”Av inre nödvändighet och med största lätthet” – en utställning om Agnes de Frumeries liv och konst ämnar göra just detta.

Den nya utställningen är mycket omfattande och innehåller mängder av föremål, vilket innebär att vi har möjlighet att visa upp mycket mer av Agnes liv och konst. Det är alltifrån den 215 centimeter höga skulpturen Kleopatra till hennes dammsugare.

Om Agnes de Frumerie
Agnes Kjellberg föddes i Skövde den 20 november 1869. Redan som 14-åring flyttade hon till Stockholm för att studera till bildlärare vid Tekniska skolan och 1886 antogs hon vid Konstakademien. Några år senare blev hon en av de första kvinnorna att tilldelas det stora resestipendiet vilket tog henne till Paris. Det var där hon träffade sin make, Gustaf de Frumerie och de skulle komma att leva och verka i Paris i mer än 30 år. År 1925 flyttade makarna de Frumerie slutgiltigt tillbaka till Sverige och lät bygga en villa i Hindås utanför Göteborg. Efter Gustavs död 1934 blev villan i Hindås för stor för Agnes att ombesörja på egen hand och den bar på för många minnen. År 1937 befinner sig så Agnes återigen i Stockholm och det är också där hon hastigt avled, den 2 april i sin ateljé på Maria Prästgårdsgata, omgiven av sin konst.

Agnes de Frumeries konstnärskap fick aldrig något genomslag hos den verkligt stora publiken. Hennes önskan om att donera hela kvarlåtenskapen till Västergötlands museum talar därför sitt tydliga språk; det är hennes krav om att få inta sin rättmätiga plats i såväl den svenska som internationella konsthistorien.

 

Fler Utställningar
Upptäck andra utställningar hos oss

På Västergötlands museum finns sex basutställningar. Ständigt
visas också en eller flera tillfälliga utställningar – inlånade eller egenproducerade.