fbpx

Elsa och Lohengrin

Digital utställning

De två tysktillverkade 1800-talsstatyetterna i lergods föreställer ett av operalitteraturens berömda – och förstås olyckliga – kärlekspar, den falskeligen mordanklagade furstedottern Elsa av Brabant och hennes räddare, den mystiske Graalsriddaren Lohengrin. Den tyske kompositören Richard Wagners opera ”Lohengrin” hade premiär 1850 och blev med tiden oerhört populär, det var Ludwig II av Bayerns älsklingsopera, 1874 blev det även svensk premiär. Wagners ”Lohengrin” bröt med många av dåtidens operakonventioner och var ett steg på vägen mot en modern musikdramatik där text och musik är lika viktiga. Som ett barn av romantiken inspirerades Wagner av de tyska och antika sagorna. Lohengrin är berättelsen om riddaren som dragen av en svan sänts ut av den heliga Graal att rädda den nödställda Elsa och bli hennes man, på ett villkor, hon får inte fråga vem han är eller varifrån han kommer. Ett löfte som inte kan hållas.

 

Wagner var en unik produkt av 1800-talet som revolutionerande operakompositör, dramatiker och kontroversiell samhällskritiker. Mot alla odds lyckades han få byggt en teater som enbart skulle spela hans musikdramor, på det sätt han ville. Det har skrivits lika mycket om Wagner som om Jesus och Napoleon. Hans person har betecknats med otaliga etiketter: genial amatör, förledare av ungdomen, anarkist, socialist, reaktionär och antisemit. Att Hitler älskade och missbrukade Wagner har ytterligare komplicerat bilden. Men ”Mästarens” verk är lika aktuella och suggestiva idag som för över 100 år sedan, då det rådde en verklig Wagnerkult. Mastodontverk som ”Nibelungens ring” spelas ännu för fulla hus och svenska sångerskor gör åter världskarriär i det krävande wagnerfacket.

 

Figurerna är tillverkade av J. Uffrecht & Co., Steingutfabrik i Neuhaldensleben under andra halvan av 1800talet, och har föremålsnummer 1M16-73073 och 73074.