fbpx

En blygsam ristning

Digital utställning

Fotografen Anders Karlsson verkade på flera platser i Västergötland under tiden 1920-60-tal. Han bodde under längre tider i Skaraborgsorterna Häljestena, Kinnekulle och Tidan. Han åkte runt på cykel eller lättviktare och skildrade miljöer, människor i arbete och vardag. Västergötlands museum har över 14 000 negativ i samlingarna förvarade i en klimatkammare som håller temperaturen tio grader. Dessa glasplåtsnegativ är cirka 10×14 cm, ofta slarvigt tillskurna, sneda och vinda. Bildkvalitén skiftar, det finns skador i emulsion och sprickor i glaset, trots det är majoriteten i utmärkt skick och med fantastisk skärpa! Hans sätt att fånga närhet, i rummet och i naturen, mellan människor och djur, blir rent fysisk och som betraktare sugs man in i bilden.

Under arbetet med att högupplösa fotografierna dyker roliga små detaljer upp.  Här avslöjas årtal, dåtidens prylar, mode och värderingar, tidningar, byggnadskultur och inredningsideal. Den rikt nyanserade gråskalan visar närgånget mönster på tyger, tapeter, mattor, dess innovationer i form av elektriska lampor, telefonen, radion. Klädesplaggens alla detaljer i de stärkta spetskragarna, sprunden och puffärmarna, blir i sin skärpa tydligt organiska.

Som på så många av fotografierna i samlingen finns bara information om årtal, inte ort eller vilka som figurerar på bilden. Med hjälp av det inristade årtalet, 1936, kan man dock gissa sig till ungefär var i Skaraborg bilden är tagen. Just denna bild är troligen från trakten runt Kinnekulle – Forshem, Österplana, Medelplana, Blomberg, Mariestad m fl. På bilden intar familjen givna positioner, säkerligen dirigerade av Anders Karlsson själv. Han hade en underfundig humor och brukade förstärka detaljer genom att rista i emulsionen, så också på denna bild. I detta fall – en blygsam ristning för att förstärka det rinnande vattnet från vattenkannan – får han på ett listigt sätt även med rörelse i bilden.

Familjer i och utanför sina bostäder var ett av hans vanligaste motiv. Anders är allmänt känd för sina tvådelade fotografier av hus och gårdar, där den undre bilden är en övergripande vy över gården i sin helhet, och den övre en nära bild av bostadshuset. Här syns vuxna och barn poserande eller utspridda i sysslor. Anders fotograferade även närgångna porträtt. De mindre barnen blev ofta rädda för den excentriske fotografen, som brukade skrämmas genom att gnägga högt för att få deras uppmärksamhet i fotograferingsögonblicket.

Arbetet med att högupplösa Anders Karlssons alla fotografier är ännu inte klart, men många bilder finns att se på Digitalt Museum. Samarbetet med olika hembygdsföreningar att identifiera platser och människor pågår sedan flera år tillbaka. Detta arbete är värdefullt och alla som är intresserade kan gå in på https://digitaltmuseum.se/owners/S-VGM och lämna information om en bild. Vill din förening hjälpa till kan bildarkivet tipsa hur ni kommer igång med arbetet och använder plattformen Digitalt museum. Titta även i de olika mapparna vi skapat där bilder från specifika regioner samlats!