Lappat och Lagat
– en utställning om konsten att fixa det som har blivit trasigt

Avslutad utställning

Lappat och Lagat - En utställning om konsten att fixa det som har blivit trasigt

5 mars – 22 maj 2022

För inte så länge sedan var det en självklarhet att lappa och laga istället för att köpa nytt. Kläder, köksredskap och verktyg skulle kunna användas länge och därför vårdades de ömt. Har vi som lever idag, omgivna av ett överflöd av prylar, något att lära av generationerna före oss?

Lappat och lagat är ett samarbete mellan de kulturhistoriska museerna i Skaraborg. I utställningen visas ett urval av sinnrikt reparerade föremål från museernas rika samlingar.

Utställningen Lappat och Lagat har tagits fram i samarbete mellan Västergötlands museum, Falbygdens museum, Kulturkvarteret Pedagogien (Hjo museum), Stadsmuseet i Skövde, Tibro museum, Tidaholms museum, Vadsbo museum och Vänermuseet.