Om oss

I hjärtat av ett rikt kulturlandskap ligger Västergötlands museum i medeltidsstaden Skara. Här finns över 10 000 år av landskapets unika historia gestaltad. Våra föremålssamlingar är en av landets största, och utgör grunden för basutställningarna. Varje år har vi aktiviteter och tillfälliga utställningar, om vilka du kan läsa mer om i vårt program.

Västergötlands museum är ett kulturcentrum med en bred verksamhet. Spännande utställningar, föreläsningar och aktiviteter ger dig många anledningar till återbesök. Museet har sex fasta utställningar. Strax intill museet ligger vårt friluftsmuseum Fornbyn med ett trettiotal byggnader från 1800-talet.

Museet bedriver även byggnadsantikvarisk- och arkeologisk uppdragsverksamhet samt utför kulturmiljöunderlag.

Du hittar museet i Stadsträdgården i Skara, norr om Domkyrkan och invid den anrika veterinärinrättningen.